21 Şubat 2013 Perşembe

Seo Anlatım


Aslında herşey  2 Eylül 1969′da iki bilgisayarın ARPANET ağıyla bağlanması ve bunun sonucunda ortaya çıkan "internet" teriminin hayatımıza girmesi ile başladı. O günden bu yana birbirine bağlı olan bu bilgisayarlar kişiler tarafından kullanılmakta; bugün "internet" artık bir deniz misali ile uçsuz bucaksız bir Engin okyanus gibi her bir noktasında birşeyler saklamakta.
Haliyle bu noktada internet'in ve bilgisayar teknolojisinin git gide modernleşmesi ve yaygınlaşması sonucunda insanlar ihtiyaçları olan herşeyi bilgisayarlarının başında internet aracılığı ile aramaya başlar hale geldiler. Örneğin artık birçoğumuzun cebinde taşıdığı ve artık sadece bir iletişim cihazından da öte hale gelen cep telefonlarını bile arama motoru adını verdiğimiz google, yandex, bing vb. internet sitelerine yani arama motorlarına girerek yada halk diliyle tıklayarak istediğimiz, duyduğumuz, tavsiye aldığımız telefonları bu sitelerin aracılığı / arama motorları ile bularak istediğimiz ürün hakkında bilgi edinebiliyoruz artık..
İşte tam bu noktada devreye giren şey ise SEO aslında. Peki ama bu çok ismini duyduğumuz SEO terimi yada kelimesi nedir ve ne anlama gelir? Gelin isterseniz yavaş yavaş Türkiye'de popüler bir terim olan SEO kelimesinin anlamını anlamaya / kavramaya çalışalım.
SEO kelimesi ve terimi aslında ingilizce Search Engine Optimization kelimelesinin / teriminin kırmızı ve kalın olarak belirttiğim ilk harfleri ile oluşturulmuş kısaltılmış bir terimdir. Bu terimi Türk diline çevirdiğimiz de ise karşılığı; Arama Motoru Optimizasyonu'na tekabül etmektedir.
Peki ama bu kelime nedir ve ne işimize yarar der dediğinizi duyar gibiyim. SEO olarak andığımız bu kelime; bizlerin internet üzerinde birşeyler arayıp bulduğumuz arama motorları adını verdiğimiz sitelerde internet sitemizin daha üst sıralarda (üst sıralarda değimi yapılan çalışmaya göre değişir; bunu birazdan size örneklerle anlatmaya çalışacağım) yer almasını sağlayacak olan tüm optimize etme yani uyarlama çalışmalarıdır. Bu çalışmalar ise site içi ve site dışı yani yapılan çalışmalardır. Şimdi isterseniz biraz arama motorlarının genel çalışma mantığını kavrayarak yolumuza devam edelim.
Bildiğiniz gibi internet'e bağlı milyonlarca bilgisayar söz konusu. Ve bu bilgisayarlar her saniye internet'e birşeyler eklemekte, paylaşmakta, yazmakta. Peki ama nasıl oluyor da bunca bilgiyi 1 site içerisinde barındırabiliyor diye de merak etmeden duramıyoruz. Bu noktada Google örneği üzerinden ilerlemek aslında en hızlı, kapsamlı bir örnek olacaktır.
1996′nın Ocak içerisinde Stanford Üniversitesi'nde doktora öğrencisi olan Larry Page ve Sergey Brin isimli iki arkadaşın bir araştırma ödevi üzerine ortaya çıkarttıkları Google isimli arama motoru içerisinde bot diye tabir edilen sayfaları gezme, tanıma, okuma, kayıt-etme özellikleri ile bugün dünyanın en büyük arama motoru haline gelmiştir. Google; belirli periyotlar ile siteleri gezmekte içerisindeki verileri de kayıt etmekte bu şekilde Google anasayfasında gördüğümüz Web / Görsel gibi bölümlerde bize göstermektedir. Peki ama bundan sonraki şey nedir diye merak eden dostlarımıza ise asıl konumuzun şimdi başladığını söylemek istiyorum.
Kendimize ait haber.com adresinde bir sitemiz olsun ve bu internet sitesi günlük güncel haberler yazsın. Hızlı ve son dakika haberleri verebilmek, çok haber göstermek için haberlerimiz kopyala – yapıştır yada başka haber sitelerinden aldığımız ve üzerinde birkaç bilgiyi düzenlediğimiz bir haber sitesi olsun. Şimdi bu durumda site adresimiz haber.com olduğu için google arama motorunda "haber" diye yazıp arama yapanlara haber sitemiz birinci sırada görünecektir değil mi?
DAT! Yanlış Cevap! Web sitemiz eğer örneğimizde verdiğimiz haber kelimesinde eğer; herhangi bir seo çalışması yapılmamış bir site var ise; "belki" birinci yani ilk sırada görünecektir.
Olur mu öyle şey dediğinizi duyar gibiyim aslında. Gelin isterseniz bunu reel bir örnek ile inceleyelim. 08/12/2012 tarihinde saat 15:43 (Türkiye Saati'ne göre) google.com.tr üzerinden haber kelimesini aradığımda karşıma çıkan sonuç:
Google Haber Kelimesi Arama Sonucu
Google Haber Kelimesi Arama Sonucu
Şimdi, örneğimizde gördüğümüz gibi; google.com.tr üzerinden yaptığımız arama sonuçlarında ilk sırayı hurriyet.com.tr adresli bir internet sitesi, ikinci sırada haberler.com, üçüncü sırada ensonhaber.com ve dördüncü sırada ise haber7.com yer alıyor.
Şimdi baktığımızda birinci yani ilk sırada yer alan hurriyet.com.tr site adresi kelimesinde uzaktan yakından haber kelimesi geçmiyor. Onun üstünde yazan HÜRRİYET – TÜRKİYE'NİN AÇILIŞ SAYFASI'nda da geçmiyor. Tam bunun aksine 2. sırada yer alan haberler.com sitesinde ise haber geçiyor. Üçüncü ve dördündü sırayı şuan kıyaslamıyorum. Şimdi bazılarınız diyebilir ki; Hürriyet bir gazete çok tıklanıyor o yüzden birinci sırada çıkıyor diye. Peki ama; neden orda Türkiye'deki diğer Posta, Sabah, Milliyet, Vatan gibi gazetelerin internet siteleri yok? Yani bu kalıplaşan tezimiz şuan için ortadan kırılmış oluyor.
Şimdi ilk tezimizi kırdığımıza göre ikinci tezimize geçelim. Haber.com yada haberler.com sitesi neden birinci sırada yer almıyor? İşte tam bu noktada karşımıza çıkan şey SEO kelimesi'nin gücünü anlamaya geliyor. Örneğimizi incelediğimize göre gelin şimdi artık tam anlamıyla SEO'yu anlamaya çalışalım.
SEO yani Arama Motoru Optimizasyonu terimi bir internet sitesini arama motorlarının kurallarına uygun hale getirilerek site içi ve site dışı yapılan tüm düzenleme, işletme, çalıştırma çalışmalarının tümünü kapsar. Yani;
Bir internet sitesi'nin temeli sağlam olmalıdır. Sağlamlık kavramını bir evin tabanı olarak tanımlarsak; arsası ve arsanın bulunduğu adresi (internet sitesinin bulunduğu alanı, site adresi, ip adresi), demir konstrüksiyonu (kod yapısı), iç mimarisi (tasarımı), içerisinde yer alan materyaller – malzemeler (içerisinde yer alan metinler)'in diğer aynı kategorisinden farklı ve ilk olması bir evi nasıl daha değerli kılıyor ise bir internet sitesini de değerli kılmaktadır. Lakin; bu bir SEO çalışmasında yeterli olmamaktadır. Bunun dışında bir evin kalitesi'ni, güzelliğini yada çekiciliğini kılan şey ise bunun ağızdan ağıza dolaşması – birileri tarafından önerilmesi – beğenilmesi – tavsiye edilmesi ile daha da değerli kılmaktadır. Yani muhteşem bir ev dikseniz bile bu evi tavsiye etmiyorsanız yada birileri övmüyor ise; o evin değeri belirli bir noktaya kadar çıkabilir. Ama herkes tarafından popüler olan benzersiz ve sürekli ziyaretçiler alan bir ev daha da değerli olacaktır.
Kısacası SEO'da;
  • Yaptığınız internet sitesi'nin hosting hizmeti,
  • Hosting hizmetinde komşunuz olan internet sitelerinin de kalitesi,
  • IP Adresi'nizin kalitesi,
  • Sitenizin kod ve tasarım yapısının uyumluluğu, hatasızlığı, sağlamlığı, anlaşırlığı,
  • İnsanların sitenizde gerçekten bilgi aldığı; uzun süreler vakit geçirdiği,
  • İçerisine yazdığınız herşeyin kopyala – yapıştır yerine; size özgün, size ait, sizin tarafınızdan benzersiz bir şekilde yazılmış olması,
  • İçeriğinin güncelliği,
  • Site adresi ile alakalı,
  • Bir giren insanın birden fazla tekrar sitenizi ziyaret edip zaman geçirmesi,
  • Sitenizi başka insanlara tavsiye etmesi,
  • Tavsiye edilen sitenizin tavsiyeler üzerinden ziyaret edilmesi,
  • Tavsiye edilen kişilerin de başkasına tavsiye etmesi,
  • Kullanıcıların sitenizde aktif olarak katılımcı sıfatıyla sizlerle bilgilerini / yorumlarını / görüşlerini paylaşması gibi bazı kıstaslar ile sitenizi arama motorlarında yükseltmektedir.
Ancak; yukarıda belirttiğim yada bahsini geçirdiğim maddeler SEO için yeterli olmamaktadır. Bunlar sadece SEO yani Arama Motoru Optimizasyonu terimini anlayabilmeniz ve kavrayabilmeniz için örneklendirilmiş maddelerdir.
Umarım; dilimizin döndüğü kadarıyla sizlere örneklerle sunmuş olduğum bu makale sizlerin SEO kavramını anlamınıza ve SEO'nun sitenize, işinize yada kişisel web çalışmalarınıza neler katabileceğine az da olsa örnek olmuş; anlamınıza katkı sağlamıştır.
Bir başka güzelliklerle ve hayatınıza katkı sağlayacağını düşündüğüm yazımızda görüşmek dileğiyle; şimdilik esenliklerle kalın..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder